søndag den 12. februar 2012

Hæklet babyvest - DIY



Et lille projekt bestilt af min mor til en barselsgave. Kameraet havde lidt svært ved at gengive farverne ordentligt, men den er i uld og alpaca, naturfarvet med neonpink kant. Sløjfen er limegrøn med mørkebrune striber. Den skulle kunne passe en lille nus på 0 - 3 mdr.


Har du lyst til selv at prøve kræfter med den utrolig nemme opskrift, kommer en lille diy her:

Jeg har brugt hæklenål nr. 4 til selve vesten og nr. 3 til kanten.

Forkortelser

m = maske
lm = luftmaske
fm = fastmaske
ud 2 = udtagning ved at hækle 2 fm i 1 m
ind 2 = indtagning ved at hækle 2 fm sammen til 1 fm

Ryg

1: slå 33 lm op
2: vend med 1 lm og hækl 33 fm (rækken skal måle ca. 20 cm)
3 - 30: hækl lige op og vend hver gang med 1 lm (antallet af rækker skal måle ca. 15 cm)
Bryd ikke garnet, men fortsæt med at hækle på højre forstykke

Højre forstykke

1-6: 10 fm
7: 9 fm, ud 2 (11 fm)
8: 11 fm
9: 10 fm, ud 2 (12 fm)
10: 12 fm
11: 11 fm, ud 2 (13 fm)
12: 13 fm
13: 12 fm, ud 2 (14 fm)
14: 14 fm
15: 13 fm, ud 2 (15 fm)
16: 15 fm
17: 14 fm, ud 2 (16 fm)
18 - 24: 16 fm
25: 14 fm, ind 2 (15 fm)
26: 15 fm
27: 13 fm, ind 2 (14 fm)
Bryd garnet og slut af.

Venstre forstykke

For et ensartet udtryk, tæl da 10 m ind fra venstre og begynd på venstre forstykke her. Husk en lm til at begynde rækken på, ligesom når man vender.

1-6: 10 fm
7: ud 2, 9 fm (11 fm)
8: 11 fm
9: ud 2, 10 fm (12 fm)
10: 12 fm
11: ud 2, 11 fm (13 fm)
12: 13 fm
13: ud 2, 12 fm (14 fm)
14: 14 fm
15: ud 2, 13 fm (15 fm)
16: 15 fm
17: ud 2, 14 fm (16 fm)
18 - 24: 16 fm
25: ind 2, 14 fm (15 fm)
26: 15 fm
27: ind 2, 13 fm (14 fm)
Bryd garnet og slut af.

Sammensyning

Fold de to forstykker ned foran på vesten. Lad ca. 10 cm være fri til arme og sy de sidste 5 cm sammen i bunden på hver side af vesten.

Hækl en kant rundt af fm i en anden farve garn og sy evt. en knap i eller en lille hægte (jeg har skjult lukningen bag en sløjfe) - voila og god fornøjelse Ü

Opskriften er min egen, så jeg vil være taknemmelig, hvis du ikke benytter den i kommerciel henseende :)


UPDATE se Maizas supersøde versioner her og her

11 kommentarer:

  1. Tak for opskriften, har lige hæklet en til min datter, som forhåbentligt snart kommer.

    Maiza

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih hvor hyggeligt, håber hun bliver glad for den :)
      Er glad for opskriften kan bruges
      vh avi

      Slet
  2. Svar
    1. Tak, er glad for den kan bruges :)

      Slet
  3. Hvad betyder ud 2? Jeg er ikke så erfaren hækler endnu, men kunne godt tænke mig at lave sådan en til min Alma på 16 mdr.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det betyder at man hækler 2 fastmasker i en fastmaske, så man øger antallet af masker i alt på rækken. Håber det giver mening, ellers må du bare sige til :) hvis man er ny i hækling, kan jeg meget anbefale at kigge videoer på youtube, da det kan være rigtig rart at få visualiseret teknikkerne. Drops har også nogle gode hæklevideoer

      Slet
  4. Super fin vest. Lige hvad jeg leder efter til en lille lun julegave. Jeg skal lave den til en guldklump på ca 1 1/2 år. Har du lavet den i andre str? Og kan du hjælpe mig med hvor mange masker jeg skal bruge ? Kram Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karen :)
      Undskyld det lidt sene svar. Jeg tror jeg ville slå 37 masker op med nål nr 4 (eller hvad der svarer til 24-25 cm i bredden, og husk det skal være et ulige antal masker) og så hækle ryggen op til den måler ca 18 cm. På forstykkerne ville du så skulle tage ud ca 2 rækker mere, man kan nogenlunde se hvornår de mødes på midten. Håber det giver mening, ellers må du endelig spørge :) hvis du har et stykke tøj der passer lillenusen, kan du evt også måle ud fra det. Det gode ved vesten er at den kan udvide sig, den ovenstående lavede jeg til en lille pige, og hun har brugt den mindst et år.
      God hæklefornøjelse :) og giv endelig et praj når du er færdig med den, så linker jeg til dig :)
      Kh avi

      Slet
  5. Hvor meget garn har du brugt til denne fine vest :-) ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh det er lidt flovt, men jeg kan ikke helt huske det. Jeg mener at det var lidt under en nøgle, men det kommer også an på hvilket garn man bruger. Jeg vil mene at en nøgle på ca 100 m og derover kan gøre det :)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...